keskiviikko 12. toukokuuta 2010

tuleva soppa- tai kukkakulho -flower bowl or tureen

Tämmöinen pytty meillä on maalla. Kukat näyttävät siinä aina tosi kauniilta ja niin kovin romanttisilta. Aloin tekemään miniversiota pytystä. Aihiossa näkyy nyt jo ensin tekemäni keraaminen runko ja fimosta tehdyt korvat.


kansiaihio on myös polymeerimassaa, tuo valkoinen on sitä kevyttä, mutta ei sillä ole merkitystä. Nupissa on pieni ruusunnuppu. Seuraavaksi pitää tehdä uusi muotti tai pari, kannelle erikseen ja jos innostuu niin erilaisia versioita.
Hiirenkorviakin on jo!

We have an old tureen like this in our summer place. I often have a geranium in it. Now I am trying to make a mini copy of the bowl. This casting model is made of polymerclay. In the middle is a ceramic bowl that I made earlier. Now I need to make two new molds, one for the bowl and one for the lid.

9 kommenttia:

  1. Kaunis klassinen kulho.
    Minua kiinnostavat nyt nuo materiaalit, polymeerimassa; poltetaanko sitä uunissa?

    VastaaPoista
  2. Polymeerimassa on sitä uunissa kovetettavaa askartelutarviketta, tunnetuin merkki on varmaan Fimo ja sanoisin että "tehty Fimosta", mutta kun minulla sattuu olemaan Premo tai Sculpey, (Premokin taitaa olla sculpeyn tuote :) niin polymeerimassoja ne kaikki kuitenkin on.

    VastaaPoista
  3. Jou!

    Tämä on siis se kulho, josta joskus mainitsit. Kaunis on! Jään vain odottelemaan niitä valmiita pyttyjä.

    VastaaPoista
  4. Moi, Lil'La Larissa! No onhan se aika samanlainen tietysti kuin nuo sinun hedelmävadit, mutta mikäpä täällä niin uutta olisi.
    Sorvi olisi kiva, saisi tasaisempaa laatua. Tuossa minun protossa on vähän lommoja ja muuta pientä epätasaisuutta kyllä.
    Olen nyt just maalla. Katsoin että pytty ei ole ainakaan kovin lähellä sitä alkuperäistä. Taitaa olla enempi vaan saman henkistä fiilistelyä, mutta ei se mitään :D minulle sekin ajaa asian. Löysin äsken täällä mökillä kaapista toisen version viime kesältä, mutta se on ihan totaalisen lommoinen, kova homma siistiä se.
    Minun pyttyyn tulee nyt onkalo jalkaan asti, koska tämä valumalli on yhtä kappaletta. Ajattelin tehdä semmoisen kukkasille sopivan, niin että ne varret pysyisi siellä sisällä paremmin. Liemikulho kannattaisi tehdä ainakin kahdesta kappaleesta, erikseen kulho ja sen jalka. Sauma voisi olla tuolleen näkyvä niin kuin sinun sorvauksissa. Tuo minun kulhon kansi onkin nyt tarkemmin ajatellen vähän turhan pönäkkä :) tai -hm. Oikeasta on kansi kadonnut aikain saatossa.
    No moikka vaan, nähdään viimeistään Lahdessa!
    Taru

    Taru

    VastaaPoista
  5. No hei...
    Nyt esitän kyllä varmaankin "tyhmäm" kysymyksen, mutta:
    "Mitä tapahtuu Lahdessa ja milloin? Onko siellä joku nukkekoteiluun liittyvä juttu / kädentaitoihin liittyvä juttu lähiaikoina? Olen niin tuore nukkekoteilijaharrastaja, että paljon on uutta..

    VastaaPoista
  6. Juu ja anteeksi kun höpisemme kahdenkesken täällä suuressa maailmassa. Lahdessa tosiaankin on miniatyyrimarkkinat pian. Tässä linkissä ainakin on tietoa: http://koti.phnet.fi/nukkekotiharrastajat/web-content/minimarkkinat10.html
    Minä olen menossa vähintäänkin paikalle ja niin oletan Lil`La:nkin tulevan. Myymäänkin minun piti mennä, mutta ei tiedä nyt miten "äijän" käy. Jos olet tuore harrastaja, niin sitä suuremmalla syyllä suosittelen tuota tapahtumaa, se on ollut aika iso katselmus koko miniharrastukseen viime vuosina.

    VastaaPoista
  7. Moi!

    Kova pyrkimys on tulla Lahteen, mutta myyminen on kyllä melko varmaa ei ehdi -osastoa, sanoisin jopa satavarmaa. Helsinkiin varmaan pitää tämän vuoden osalta tähdätä, jos/kun myymään aikoo.
    Ja sorvin ostin tosiaan nuo keramiikkamallit mielessä, mutta toistaiseksi olen tehnyt sillä vaan hupijuttuja.
    Mullakin, on ollut mielessä "käyttökeramiikka", eli just jotain liemikulhoja yms. (ettei aina vaan tekisi niitä kukkaruukkuja, rajansa kaikella :) Mutta aina kun mietin malleja, niin niistä alkaa tulla kauhean monimutkaisia ja siis hankalia ja hitaita tehdä.

    VastaaPoista
  8. Hei.
    Lämpimät kiitokset ystävällisistä vastauksista sekä materiaalien, että Lahden tapahtuman suhteen! Saa nähdä miten minun käy, toivon pääseväni tuonne !
    Aurinkoisia kulhoilukelejä! ;-)

    VastaaPoista